„Autostopem przez Galaktykę” Douglas Adams

Na początku roku wyznaczyłam sobie listę książek, które MUSZĘ przeczytać. W większości są to utwory z listy 100 książek, które należy przeczytać przed śmiercią wg BBC i Wirtualnej Polski. Wśród nich znalazła się też między innymi pozycja Douglasa Adamsa „Autostopem przez Galaktykę”.

Przyznam, że podeszłam do niej z dystansem. Nigdy specjalnie nie fascynowały mnie książki z gatunku fantastyki i zawsze czytałam je z oporem. Ostatnio próbuję to zmienić i zapoznać się bliżej z tego typu utworami.

Myślę, że ludzie tacy jak ja, którzy nie przeżyli nigdy większego zderzenia z fantastyką, dzięki „Autostopem…” są w stanie powoli wdrożyć się w ten typ pisarstwa.

Dla mnie największe atuty tej książki to absurd i niezwykle inteligentne i cyniczne spostrzeżenia. Były momenty, kiedy Douglas Adams rozśmieszał mnie do łez, były też takie, kiedy docierała do mnie prawda o smutnej rzeczywistości.

Nie potrafię tej książki ocenić na  tle innych z tego gatunku. Może okazać się za jakiś czas, że są lepsze, śmieszniejsze, lepiej napisane, a może też być zupełnie odwrotnie. Na tę chwilę stwierdzam, że w zupełności rozumiem czemu ta książka znalazła się na liście stu książek BBC. Jestem usatysfakcjonowana lekturą. Nie uważam, żebym straciła na nią czas. Poza tym dodatkowym atutem „Autostopem…” jest to, że naprawdę szybko się ją czyta. Oprócz terminów, nazw, które mogą utrudniać lekturę, treść jest przekazana w sposób jasny i prosty.

Do przeczytania zostały mi „Piramidy” Pratchetta i „Dziecko gwiazd Atlantyda” Olszańskiej. Może po tych dwóch książkach mój gust co do fantastyki powoli zacznie się kształtować.

A u nas coraz przytulniej robi się w domu. Jeszcze parę małych dodatków i wszystko będzie miało swoje miejsce. W tym tygodniu najprawdopodobniej dołączy do nas mała kocica imieniem Hans 🙂 W moim życiu zwierzęta chyba zawsze będą mieć imiona nie zgadzające się z ich płcią. Królica – Felek, a teraz kocica – Hans. Jak tylko do nas trafi zrobię jej na pewno kilka zdjęć i Wam pokażę 🙂

 

Skomentuj

