„Dziesięciu Murzynków” Agatha Christie

Podczas przeprowadzki wśród moich książek znalazł się egzemplarz kryminału Agathy Christie – „Dziesięciu Murzynków”. Nie miałam pojęcia o jego istnieniu. Leżał gdzieś w stercie książek i pewnie należał jeszcze do mojego Wujka albo Mamy. Stare, podarte wydanie bez okładki, z pożółkniętymi stronami. Miałam akurat pół godziny, więc dla zabicia czasu zaczęłam czytać. Po 50 stronach przepadłam dla świata i nie mogłam się od niej oderwać.

Agatha Christie jest najbardziej znaną na świecie pisarką kryminałów oraz najlepiej sprzedającą się autorką wszech czasów, a ja nigdy wcześniej nie sięgnęłam po żadną z jej powieści. Wiele razy się do tego przymierzałam, ale zawsze było coś ważniejszego albo coś w moim mniemaniu ciekawszego do przeczytania.  Teraz wiem, że muszę to nadrobić.

„Dziesięciu Murzynków” to historia dziesięciorga ludzi przybywających na Wyspę Murzynków z zaproszenia niejakiego U. N. Owena. Ludzie Ci nie mają ze sobą nic wspólnego poza faktem, że każde z nich jest winne czyjejś śmierci za którą nie poniosło kary. Odcięta od świata wyspa staje się miejscem wyrafinowanej, genialnie zaplanowanej zbrodni.

Każdy musi odpowiedzieć za swoje czyny. Nie ma takiego przewinienia, którego nie trzeba potem odpokutować. Każdy z uczestników tej strasznej zabawy w rytm wierszyka o dziesięciu murzynkach, musi tę cenę zapłacić. Kto wymyślił ten plan? Kto jest człowiekiem wymierzającym karę?

Książka trzyma w napięciu do ostatniej strony. Nie jest przegadana, nie ma w niej zbyt wielu nużących opisów. Jest akcja, akcja, akcja i niezłe portrety psychologiczne, czyli to czego od kryminału w głównej mierze się oczekuje.

Dla miłośników powieści kryminalnych jest to pozycja obowiązkowa.

 

 

Skomentuj

